Wednesday, October 16, 2013

Kokje spelen




15 oktober 2013

De afgelopen week stond nog steeds in het teken van de paddestoel, met evenementen op Oosterhouw en in Café Wongema - brainchild van Erik Wong - in Hornhuizen.
De allerlaatste markt op Oosterhouw was een paddestoelenproeverij met gerechten uit Bos op je Bord als paddestoelensoep en paddestoelenquiche. Zowel met Carin als met Christiaan op pluktocht geweest, met als hoogtepunt de 'kiloknaller' van Christiaan op onderstaande foto, die me deed denken aan de foto op de ansichtkaart die ik ooit in Frankrijk vond.
Daarna werd de tent voor het seizoen letterlijk opgedoekt en nu staan mijn flesjes eau-de-vie, potjes gelei en jam en chutney weer netjes op de plank thuis in mijn eigen winkeltje.





De vrijdag ervoor heb ik voor het eerst ervaren hoe het is om in een restaurantkeuken voor zo'n 50 personen een driegangenmaaltijd te bereiden. De beelden in mijn hoofd bestonden uit vloekende chefkoks en zwetende keukenslaven welbekend uit de tenenkrommende TV-programma's. Bij Wongema ging het er beslist beschaafder aan toe, maar het gevoel een slaaf te zijn van de, zo leek het, steeds sneller tikkende klok bleef. Leuk om het een keer gedaan te hebben, maar geen ambitie om het vaak te herhalen...
Vanwege de prachtige een bijzondere soorten bio-aardappels die wij hadden betrokken bij de Vier Parmentiers uit de naaste omgeving, had Christiaan een mooi menu samengesteld rondom het thema 'zigeuners' en 'paddestoelen', met als hoofdgerecht Roma-gehaktballen van wilde gans met pijnboompitten en ansjovis als subtiele smaakmaker, met daarbij een gratin van gypsy aardappelen met lagen eekhoorntjesbrood, gebakken in ganzenvet. 



Nog meer aardappels, nog meer paddestoelen.
12 oktober vond het grote aardappelfeest van de Vier Parmentiers plaats in Hornhuizen, op verschillende locaties. Ik kreeg een bestelling om 5 kilo paddestoelen te leveren, die door Patricia Keizer van Keizer Kookt, werden bereid om te serveren op een puree van aardappels. Hiervoor moest ik mijn verschillende paddestoelenplekken bezoeken, samen met Carin, die het leuk vindt om dergelijke excursies mee te maken. Uiteindelijk vonden we maar liefst 8 soorten boleten, te weten eekhoorntjesbrood, heksenboleten, berkenboleten, rosse peppelboleten, koeieboleten, holsteelboleten en gele en bruine ringboleten!
Daarbij nog cantharellen en stekelzwammen voor een verjaardagsmaaltijd op Oosterhouw, waarbij Klaas zijn zwierigheid en durf tentoonspreidde door ze aan tafel te flamberen. 

Nu lijkt het paddestoelenseizoen een beetje stil te staan - gisteren erop uit en slechts 4 eekhoorntjesbroden gevonden. Het wachten is op de tweede lichting, tenzij de vorst vroeg invalt. Maar dan kunnen er nog oesterzwammen, fluweelpootjes eeen paarse schijnridders geplukt worden en niet te vergeten: judasoortjes op oude vlierbomen. Heerlijk vooruitzicht!  





No comments:

Post a Comment